Gyvenimas po Eurovizijos

Kodėl „4FUN“ perdainuoja kitų dainas?

Lietuvos atstovai 2007 metų „Eurovizijos“ konkurse — grupė „4FUN“, nors ir nebūdami masinio dėmesio centre, kartas nuo karto koncertuoja, savo programoje pristatydami nemažai perdainuotų kūrinių. Kolektyvo lyderė Julija Ritčik nutarė pakomentuoti, kodėl „4FUN“ vis dėlto groja „koverius“:

„Neseniai manęs ir vėl to paklausė, tad sumaniau pagaliau duoti apmąstytą atsakymą į  klausimą, kurį dažnai užduoda tiek žurnalistai, tiek gerbėjai. Vieni labiau turi galvoje  „ką, savo dainų mažai turite?“, kiti — „taigi turite tiek gerų autorinių dainų“… O ir iš muzikantų (ypač jaunų) lūpų teko ne kartą girdėti: „Mes koverių niekada negrosime.“ Taigi, kodėl „4FUN“ perdainuoja kitų dainas?

„4FUN“ gyvo garso koncerto santrauka:

„Sąvokai „koveris“ (lietuviškai — perdirbinys) neretai suteikiama neigiama prasmė, neva tai yra perdaryta ir todėl mažiau vertinga nei originalas versija. Tačiau man atrodo, kad dainos (o ypač vykusios) gyvena savo gyvenimą ir sukelia žmonių norą jas girdėti vėl ir vėl, ir muzikantų norą jas atlikti. Jos keliauja tiek erdve, iš vienos šalies (ir kalbos) į kitą, tiek laiku — iš kartos į kartą. Ir tikrai nereti atvejai, kai „koveris“ tampa žinomesnis už originalą, taigi ta versija, kurią visi puikiai pažįsta, dažnai būna… „koverinė“. Pavyzdžiui, dainos „Knocking on Heaven’s door“ autorystę jauniausia klausytojų auditorija dažnai priskiria Avril Lavigne, vyresni – „Guns’n’Roses“, dar vyresni – Eric‘ui Clapton’ui, ir tik melomanai žino tikrąjį dainos autorių – Bob‘ą Dylan’ą. Panašiai dainą „Venus“ (arba „She’s got it“) priskiria grupei „Bananarama“ ir tik nedidelė dalis girdėjo apie olandų grupę „Shoking Blue“, sukūrusią originalią versiją (kuri, beje, tiek „įkvėpta“ senesnės grupės „The Big 3“ dainos „The Banjo Song“, kad yra nuostabu, kaip olandas išvengė kaltinimų plagiatu). Na, ir toli gražu ne kiekvienas mūsų tautietis žino, kad, tarkim, „Švieski man vėl“ nėra originali Stasio Povilaičio daina, o lietuviškas perdirbinys dainos „Help, get me some help!“.

Tačiau tikroji koverių atlikimo priežastis man nėra viltis, kad mano versija pranoks originalą. Bet kuris dainų autorius ir atlikėjas prieš sukurdamas savo pirmąją dainą klausėsi ir dainavo kažkieno kito dainas. Kuriu savo dainas, jas myliu, kruopščiai darau jų aranžuotes ir įrašus ir jaučiuosi laiminga, kai klausytojai jas įvertina. Tiesiog  pasaulyje yra begalė nuostabių dainų, kurias noriu dainuoti. Vienos ateina su tam tikra nuotaika ir po kurio laiko išeina, kitos nepabosta net per 15 ar 20 metų (Bob‘o Dylan’o „Knocking on heaven’s door“ dainuoju beveik visuose mūsų koncertuose ir nė karto nedainavau jos vien todėl, kad publikai patinka.Ją dainuodama pati patiriu didžiausią malonumą). Taigi, dainuoju „koverius“ todėl, kad tai yra dainos, kurias mėgstu, iš kurių mokiausi ir mokausi, kurios išreiškia mano jausmus, mintis ar nuotaikas ne blogiau (o neretai net geriau) nei mano pačios sukurtos dainos.

Niekada nesiekiu atlikti dainą kuo panašiau į originalą, tiesiog dainuoju ją taip, kaip jaučiu (nors, kol repetuoju, kaip minėjau, savaime nemažai pasimokau iš tos dainos — juk dažniausia susižavi ne tik pačia daina, bet ir jos skambesiu, ir atlikėjo balsu). Taip pat ir grupės muzikantai nesiekia groti savo partijų „nata į natą“ kartodami originalą, kiekvienas improvizuoja ir interpretuoja savaip. Beje, visgi susižaviu visų pirma daina, o ne atlikėju, todėl nesu sukūrusi kokiam nors vienam atlikėjui skirtos programos  (vadinamosios „tribute to…“). Neretai kyla noras nukrypti nuo originalo stiliaus, kartais užsidegi ir sukuri lietuvišką dainos versiją (esu parašiusi lietuviškus tekstus keletai mėgstamų dainų, pavyzdžiui, „Nah-neh-na“ Vaya Con Dios, A. Jobimo „The girl from Ipanema“, „By the rivers of Babylon“, kuris, beje, nėra originalus „BoneyM“ kūrinys). Visada renkuosi visų pirma man patinkančias bei tinkančias dainas ir atlieku jas taip pat nuoširdžiai, kaip ir savo sukurtas. Kartais tai būna ne pačios populiariausios ir tik melomanams žinomos dainos, kartais — tikri šlageriai. Svarbu, kad jos tiek suteikia teigiamų emocijų klausytojams, tiek džiugina ir mus pačius, jas atliekančius. Taigi „4FUN“ kurs ir pristatys gerbėjams naujas autorines dainas, tačiau manau, kad grupės  koncertiniame repertuare išliks ir mūsų bei klausytojų mėgstamiausi „koveriai“.“

Komentuoti

Miroslav
„Eurodienos“ administratorius bei ilgalaikis redaktorius. 2007 metais įkūrė „Eurodienos“ pirmtakę „Eurosavaitę“.